Szwajcaria – pociągiem na narty

Sympatyczka naszej kampanii – Marzena Szambelan – wysłała relację z narciarskiego wyjazdu do kolejowego raju –  Szwajcarii:

W Polsce przyjęło się że na narty jeździ się samochodem (choć nie zawsze tak było). Zobaczmy jak to jest w Szwajcarii- kraju alpejskim. Szwajcaria jest pokryta gęstą siecią połączeń kolejowych. Zacznijmy od Zurychu. Połączenia bezpośrednio z Polski koleją nie ma, można za to przylecieć samolotem. Szwajcarskie linie lotnicze przewożą sprzęt narciarski bezpłatnie. Pod lotniskiem mieści się dworzec kolejowy z którego odchodzą pociągi na cały kraj. Można też wyjechać z dworca głównego w Zurychu. Tutaj również przesiadka, nawet z tramwaju, jest wygodna i bezpośrednia.

2014-12-27_11-46-03

Rozkłady są tak zaplanowane że między wszystkimi miastami pociągi kursują co godzinę w regularnych odstępach czasu, a między większymi miastami lub do miejscowości wypoczynkowych- nawet co pół godziny. Bilety można kupić w sieci, w kasach lub w automatach. Tutaj do turysty podchodzi uśmiechnięty pracownik kolei i doradza jaki bilet jest najkorzystniejszy. Dzięki regularnemu rozkładowi przesiadki nie są problemem, również z bagażem. Peron jest zawsze na poziomie podłogi pociągu, a zanim otworzą się drzwi- wysuwa się schodek. Wzdłuż peronu wszędzie są rowki dla niewidomych.

2014-12-27_17-58-03

Przesiadka w Lucernie. Logo SBB- państwowego przewoźnika kolejowego. Wózki bagażowe przydają się nie tylko na lotnisku.

2014-12-27_17-51-41

W pociągach są półki na bagaż. Kto nie ma ochoty taszczyć walizek- można je nadać na dowolnej stacji z odbiorem na docelowej. Przed wylotem można też zrobić check-in na dowolnym dworcu. Za dodatkową opłatą.

2015-01-03_09-21-51

Są też specjalne stojaki na narty

2014-12-27_17-58-55

 

U góry mają miękkie uchwyty

2014-12-27_18-00-02

Na dole specjalną tackę na ociekający śnieg

2014-12-27_18-00-09

Na miejscu w małej wiosce Brienz. Stacyjka skromna, z jednym peronem ale wyposażona we wszystko co potrzebne- kasy, automaty, wyświetlacze, toalety, parking rowerowy, mini-sklepik. Pociągi stąd odchodzą regularnie co pół godziny. Na przemian do najbliższego miasteczka- Meiringen i do Lucerny.

2014-12-27_19-34-39

Widać charakterystyczny dla kolei szwajcarskich zegar- na wszystkich stacjach jest ten sam model z czerwonym kółkiem na sekundniku, który zatrzymuje się na 2 sekundy przed każdą minutą- w całym kraju jednocześnie- I to jest moment w którym powinien odjechać pociąg. Spóźnienie powyżej 3 minut jest uznawane za duże i jest ogłaszane przez megafon. Nawet na najmniejszej stacyjce.

2014-12-30_08-47-18

Do najbliższej stacji narciarskiej w Meiringen jedzie się 15 minut pociągiem. ZB czyli Zentralbahn- to spółka akcyjna w której państwowy przewoźnik SBB na 2/3 udziałów. Mimo różnych form własności podróżny nie martwi się o to jaki kupić bilet.

2014-12-30_09-12-09

Duży zadaszony parking rowerowy

2014-12-30_09-14-17

 

Pociąg który nas przywiózł zawraca i jedzie do Lucerny, dalej można dostać się takim starszej daty składem- także zelektryfikowanym.

2014-12-30_09-13-48

Można też zabrać się autobusem- w Szwajcarii autobusy obsługuje firma pocztowa. Z tyłu bagażnik na narty i sanki. Na kołach obowiązkowe łańcuchy.

2014-12-30_09-15-00

Jeszcze rzut oka na dworzec- typowa architektura szwajcarska. Nad wejściem zegar z czerwonym sekundnikiem i nazwa stacji. Jak kraj długi i szeroki nazwy stacji są pisane jednakową białą czcionką na granatowym tle.

2014-12-30_09-15-56

Dalej już tylko gondolką…

2015-01-01_17-11-12

Powrót. Piękny widok za oknem- jezioro Brienzersee. Miejscówek nie ma ale na zatłoczonych trasach mogą się pojawić. Wtedy o zajętych miejscach informują wyświetlacze.

2015-01-03_09-24-02

2015-01-03_09-24-52

Przez panoramiczne okna w dachu lepiej widać ośnieżone szczyty.

2015-01-03_10-25-33

A tablica wyświetla aktualne położenie pociągu i dalszy rozkład jazdy. W prawym rogu zegar.

2015-01-03_09-25-07

Jeszcze o dworcu w Lucernie. Miasto 60- tysięczne ma imponujący dworzec z 12 peronami. Zabytkowy budynek spłonął w 1971 roku, został z niego tylko portal. Obecny dworzec jest współczesny autorstwa wybitnego hiszpańskiego architekta Santiago Calatravy.

2015-01-03_11-10-43

Przed dworcem kolejowym jest centrum przesiadkowe do autobusów i trolejbusów. Podobnie jak w Zurychu centrum handlowe zajmuje podziemną część dworca. Na powierzchni są wygodne przejścia dla pieszych do komunikacji miejskiej.

2015-01-03_11-11-52

I oczywiście duży parking rowerowy.

2015-01-03_12-48-44

Foto i tekst: Marzena Szambelan