Po co nam kolej

fot. Matouš Danielka

10 powodów dlaczego potrzebna jest gruntowna przebudowa połączeń kolejowych w Tatry

1. Pociąg będzie najszybszym sposobem dotarcia w Tatry

Przykładowe czasy przejazdu najszybszymi pociągami: z Krakowa 90 minut, z Warszawy 3:45, z Gdańska 6.30, z Poznania 6:10. Są to ostrożne wyliczenia. W rzeczywistości podroż z każdego z tych miast może być jeszcze o 15-30 minut krótsza. Takie czasy są nieosiągalne dla samochodów jadących przepisowo. Pamiętajmy też, że w kolejnych latach podróżowanie po polskich drogach będzie coraz wolniejsze ze względu na narastającą ilość samochodów.

2. Pociąg jest sposobem na rozładowanie korków

Szybka kolej oraz przywrócenie transportu publicznego na Podhalu pomogą obniżyć ilość samochodów przyjeżdżających w sezonie i pogodne weekendy. Chcemy by w 2024 r. do Zakopanego  40% turystów przyjeżdżało pociągiem, 15% autobusem liniowym, 10% autobusem wycieczkowym, 2% rowerem, a tylko 33% samochodem (obecnie ponad 80% turystów przyjeżdża samochodem).

3. Pociąg to komfort

Po nowej linii będą kursować ciche, wygodne i klimatyzowane składy. Zamiast kręcić kierownicą lub bezczynnie siedzieć przez kilka godzin przywiązanym pasami do fotela, będzie można czytać przewodnik po Tatrach, grać w karty, przeglądać zdjęcia w aparacie, wściekać się na niepraktyczność najnowszego telefonu komórkowego, surfować po internecie, nawiązywać nowe znajomości, a gdy przyjedzie głód – zjeść obiad bez przerywania jazdy. Podróż piękną widokowo linią, poprowadzoną przez Beskid Wyspowy, będzie przeżyciem samym w sobie.

4. Pociąg to czyste powietrze

Nie emituje spalin w miejscach przez które przejeżdża, a ilość energii, jaką trzeba zużyć, by przewieźć jednego pasażera jest nawet 5-10 razy niższa niż w przypadku przewozu samochodem. Brak miejscowej emisji spalin i efektywność energetyczna są wielkimi atutami w kontekście programów mających na celu poprawę jakości powietrza na Podhalu i w całej Małopolsce.  Jest to bardzo istotne również ze względu na zobowiązania do obniżenia przez Polskę emisji CO2.

5. Pociągu nie trzeba parkować

Czy wiesz, że samochód osobowy przewozi średnio tylko 1,2 osoby i przez ponad 95% swojego życia stoi zaparkowany? W sezonie Zakopane i Tatrzański Park Narodowy stają się jednym wielkim parkingiem. Turyści i mieszkańcy są niezadowoleni, bo miejsc parkingowych jest zawsze za mało. Tylko zachęcenie podróżnych do wyboru transportu publicznego rozwiąże problemy parkowania.

6. Pociąg jest bezpieczny

Ryzyko śmierci lub odniesienia obrażeń podczas podróży pociągiem jest aż 28 razy niższe niż jadąc samochodem (za: Rynek Kolejowy 8-9/2013). Tymczasem w prasie podhalańskiej co tydzień czytamy o kolejnych ofiarach i rannych w wypadkach samochodowych. Bardzo często ofiarami są piesi i rowerzyści. Zmniejszenie i uspokojenie ruchu samochodowego jest warunkiem koniecznym zwiększenia bezpieczeństwa transportu.

7. Szybka kolej zwiększy atrakcyjność turystyczną regionu

Podobnie jak w Austrii, Czechach czy w Szwajcarii będzie można oferować specjalne zniżki (do muzeów, na wyciągi, w hotelach itd.) dla turystów przyjeżdżających pociągiem. A poza tym, czy nie przyjemniej wypoczywać w cichej miejscowości bez spalin samochodowych i korków, gdzie przyjemnie i bezpiecznie jeździ się rowerem i spaceruje?

8. Szybka kolej wymusi reaktywację transportu publicznego na Podhalu

Zintegrowany rozkładowo, taryfowo i spełniający określone standardy transport autobusowy będzie służyć zarówno turystom, jak i mieszkańcom.

9. Budowa nowej i modernizacja obecnej linii kolejowej nie wywoła takich konfliktów społecznych, jak ewentualna budowa drogi szybkiego ruchu

Wielokrotne próby wybudowania drogi dwupasmowej do samego Zakopanego były blokowane przez mieszkańców miejscowości w bezpośrednim sąsiedztwie Zakopianki. Ich zdaniem szeroka droga, emitująca hałas i spaliny oznaczałaby drastyczne obniżenie walorów wypoczynkowych Poronina. Natomiast zwiększenie prędkości konstrukcyjnej istniejącej już linii kolejowej tylko zwiększy potencjał turystyczny wszystkich znajdujących się przy niej miejscowości.

10. Uniknięcie zjawiska ruchu wzbudzanego

Ewentualne doprowadzenie drogi szybkiego ruchu do samego Zakopanego spowoduje zjawisko opisywane literaturze naukowej jako „ruch wzbudzony” (lub prawo Lewisa-Mogride`a). Polega ono na tym, że każde zwiększenie przepustowości dróg prowadzi do zwiększenia ruchu samochodowego. Po pewnym czasie droga się korkuje tak samo jak przed jej poszerzeniem i pojawiają się kolejne żądania rozbudowy układu drogowego. Do problemu korków należy dodać problem jeszcze większej ilości samochodów w punkcie docelowym, których nie ma gdzie zaparkować.

Rozwiązaniem problemów komunikacyjnych Podhala jest wyłącznie stworzenie atrakcyjnego transportu publicznego.