Nasze postulaty

 

  1. Wybudowanie nowej linii kolejowej między Podłężem k. Krakowa a Mszaną Dolną/Tymbarkiem, dostosowanej do prędkości 160 km/h.
  2. Modernizacja linii kolejowych Mszana Dolna – Zakopane oraz Tymbark – Nowy Sącz, prowadząca do zwiększenia prędkości do 120 km/h oraz umożliwiająca przejazd 2 pociągów w jednym kierunku na godzinę.
  3. Modernizacja linii między Chabówką a Suchą Beskidzką i dalej do Katowic przez Żywiec, dzięki czemu Zakopanego uzyska szybkie, bezpośrednie połączenie ze Śląskiem.
  4. Stworzenie cyklicznego rozkładu jazdy. Pociągi z Zakopanego do Krakowa i z powrotem w sezonie turystycznym powinny jeździć regularnie co 30 minut, poza sezonem co 60 minut, natomiast pociągi z Zakopanego do Katowic w sezonie co godzinę, poza sezonem co 2 godziny. Odjazdy autobusów w stacjach przesiadkowych powinny być skorelowane z rozkładem pociągów. Np. po dojechaniu do Poronina w ciągu 10 minut powinny odjeżdżać autobusy do Zębu i Bukowiny Tatrzańskiej.
  5. Ceny biletów muszą być atrakcyjne. Powinna być możliwość zakupu biletu całodniowego na linię kolejową oraz na wszystkie autobusy w regionie. Konieczne jest stworzenie ofert dla rodzin i grup, dzięki którym podróż pociągiem i autobusem będzie bardziej opłacalna niż samochodem.
  6. Utworzenie węzłów przesiadkowych przy stacjach i przystankach kolejowych. Na wszystkich stacjach i przystankach powinna być możliwość zaparkowania samochodu i roweru na parkingu P&R, a w wybranych powinna być możliwość wygodnej przesiadki na autobus, taksówkę, a nawet wypożyczenia roweru miejskiego.
  7. Stworzenie karty korzyści dla pasażerów komunikacji publicznej. Mogą to być np. zniżki na wyciągach, w hotelach, muzeach czy zniżkowe wejściówki do Tatrzańskiego Parku Narodowego po okazaniu biletu kolejowego.
  8. Prowadzenie ciągłej kampanii promocyjnej zachęcającej do przesiadania się z samochodów do transportu publicznego.

Realizacja powyższych postulatów sprawi, że puste pociągi obecnie będą cieszyć się olbrzymią popularnością. Stąd kolejny postulat:

  • Przygotowanie przetargu na zakup wagonów piętrowych.

Tak wygląda zarządzanie koleją w Szwajcarii i Austrii. Uczmy się od najlepszych!

mapka_gotowa

 

autorka grafiki: Anna Filipczak